در نرم افزار VMware Workstation سه (3) نوع شبکه‌ی Bridged، Host-only و NAT وجود دارد و به عبارتی، 3 راهکار شبکه در اختیار شما قرار می‌دهد. در نگاه اول این کارت شبکه‌های VMnet8 و VMnet1 و موارد استفاده از آن‌ها کمی مشکل به نظر می‌رسد. امروز قصد داریم برای حل این مشکل، آموزش تصویری کاملی از انواع کارت شبکه و کاربرد هر کدام از آنها در VMware Workstation را شرح دهیم. با راهکارهای شبکه همراه باشید.

اینکه هر کدام از این سه نوع شبکه، یا کارت شبکه در برنامه VMware ورک‌استیشن دقیقا به چه دردی میخورند و هر کدام در چه شرایطی به کار میاید، برخلاف آنکه در ظاهر سخت به نظر می‌رسد، به سادگی با مشاهده چند تصویر و کمی مجم‌سازی در ذهن، به سادگی برای شما جا خواهد افتاد.

قبل از شروع و توضیح این 3 نوع شبکه در Workstation،‌خوب است بدانید که میتوانید تنظیمات آن‌ها را در منوی Edit—> Virtual Network Editor مشاهده کنید و احیانا تغییرات مورد نظر خود را در آن‌ها اعمال کنید. مثلا میتوانید رنج IP‌ها و سابنتی که به هر کدام از این شبکه‌ها اختصاص داده شده را بنا بر نظر خود تغییر دهید. یا اینکه میتوانید مشخص کنید که DHCP در هر کدام از این شبکه‌ها فعال باشد یا خیر. و البته خیلی موارد و تنظیمات بیشتر که در اینجا قابل دسترسی است.

همچنین، برای انتخاب نوع شبکه یا کارت شبکه هر VM، کافیست روی اسم آن راست‌کلیک کنید، سپس گزینه Settings را انتخاب کنید. حالا در ستون کنار پنجره، روی گزینه Network Adapter کلیک کنید و شبکه مورد نظر را از بین گزینه‌های Bridged، NAT و Host-only انتخاب کنید. اگر ماشین مجازی اصلا کارت شبکه نداشت یا به هر دلیل مایل به اضافه کردن کارت شبکه به آن بودید، گزینه Add را از پایین همین پنجره Settings انتخاب کنید و سپس یک کارت شبکه به آن اضافه کنید و آن را روی تنظیمات مورد نظر قرار دهید.

توجه کنید که اگر قادر به مشاهده مشخصات و تنظیمات این قسمت نبودید و صفحه و مشخصات به رنگ خاکستری بود، کافیست گزینه Change Settings را در این صفحه انتخاب کنید. مشاهده میکنید که قابلیت مشاهده و اعمال تغییرات در تنظیمات این قسمت فعال می‌شود.

1. شبکه Bridged در VMware Workstation و کاربرد آن

مهم‌ترین کاربرد شبکه Bridged، ارتباط ماشین یا ماشین‌های مجازی داخل Workstation با محیط واقعی خارج از سیستم Host شما است. یعنی همانطور که سیستم‌عامل اصلیِ روی سیستمی که Workstation روی آن نصب است با شبکه بیرون ارتباط دارد، VM‌های داخل Workstation نیز مستقیما با دنیای بیرون در ارتباط خواهند بود. در تصویر زیر روش کار و اتصال شبکه Bridged ونحوه ارتباط آن با سیستم عامل Host را به صورت مجازی مشاهده خواهید کرد.

به عنوان مثال، اگر در بیرون از سیستم فیزیکیِ شما، یک شبکه کامل با روتر، سوئیچ و سرور ویندوز قرار دارد، میتوانید با انتخاب این گزینه ماشین مجای خود را به این تجهیزات شبکه متصل کنید. مثلا میتوانید به یک Domain Controller وصل شوید.

2. شبکه Host-only در VMware Workstation و کاربرد آن

با انتخاب این نوع شبکه، شما خواهید توانست از طریق سیستم اصلی خود (Host) که ماشین مجازی در آن قرار دارد، به ماشین مجازی متصل شوید و برعکس. یعنی اگر روی سیستم Host شما سرور Domain Controller قرار دارد، میتوانید از درون VM به آن دومین وصل شوید و عضو آن شوید. در این نوع شبکه، شما با اینترنت یا دنیایی خارج از Host ارتباط نخواهید داشت.

در تصویر زیر نحوه اتصال یک سیستم مجازی با سیستم هاست را در صورت انتخاب گزینه Host-only مشاهده می‌کنید.

همچنین، بد نیست بدانید که در قسمت Network Connections در سیستم اصلی، یک کانکشن با نام VMnet1 خواهید دید که این کارت شبکه وظیفه اتصال سیستم Host با ماشین یا ماشین‌های مجازی را بر ععهده دارد.

3. شبکه NAT در VMware Workstation و کاربرد آن

اگر همه‌ی مواردی که در بالا ذکر شد را نیاز داشتید، و همچنین تمایل داشتید که علاوه بر موارد فوق، ماشین مجازی شما بتواند به اینترنت یا شبکه‌ی بیرون هم ارتباط داشته باشد، کافیست این گزینه را انتخاب کنید. در تصویر زیر، نحوه ارتباط سیستم‌ها در صورت انتخاب گزینه (NAT (Network Address Translation و همچنین نحوه قرار گیری سوئیچ مجازی و دستگاه NAT را مشاهده می‌کنید.

در قسمت Network Connection ویندوز در سیستم اصلی، یه کانکشن با نام VMnet8 خواهید دید که این کانکشین وظیفه اتصال ماشین‌های مجازی با سیستم‌عامل Host را بر عهده دارد.

در انتها می‌توانید خدمات و راهکارهای مجازی‌سازی ما را در لینک زیر مشاهده کنید.
راهکارهای مجازی‌سازی شبکه

آموزش تصویری انواع شبکه و کاربرد آن‌ها در VMware Workstation